Інклюзивна освіта – невід’ємна складова гуманітарної політики будь-якої сучасної країни. Вона свідчить про захист прав кожної людини, незалежно від її особливостей, мати можливість отримати якісну освіту. Нещодавно, проблема навчання дітей з порушенням у розвитку хоча і була актуальною в Україні, але носила здебільшого стихійний характер.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, в липні 2016 року розпочалося впровадження науково-практичного експерименту з інклюзивної освіти. Запорізький регіон став пілотною областю у Всеукраїнському науково-педагогічному експерименті «Розвиток інклюзивного середовища» задля сприяння соціальній інте-грації дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, забезпечення психолого-педагогічної підтримки сімей, які виховують таких дітей.
Основною метою експерименту стало створення інклюзивного освітнього середовища через прозоре фінансування за принципом «гроші за дитиною», з використанням бази даних щодо дітей з особливими освітніми потребами, урахуванням послуг, які необхідні дитині, потреб у надавачах послуг та наставництві.
Саме з 2016 року КЗ «Навчально-виховний комплекс «Дитячий садок-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Кам’янсько-Дніпровської міської ради у складі шкіл Запорізької області, які реалізовують со-ціально-освітню програму підтримки дітей з особливими освітніми потребами. Вчительство нашої школи формує нове суспільне ставлення до дітей з особливими освітніми потребами як до рівноправних громадян суспільства. Включення таких дітей у суспільні відносини – пріоритет у роботі педагогічного колективу НВК. Базуючись на досвіді інклюзивного навчання в нашому НВК, можна стверджувати, що таке навчання корисне не лише для дітей з особливими освітніми потребами, а й для їхніх однолітків, батьків. Воно сприяє розвитку емпатії, толерантності, об’єктивній оцінці власних можливостей, формуванню реалістичного світогляду.
Експеримент вигідно себе зарекомендував. З прийняттям у 2017 році Закону України «Про освіту» було відкрите широке поле можливостей для впровадження інклюзії у системі освіти всіх регіонів нашої країни.
Підсумковою нотою експерименту стала ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Досвід та перспективи розвитку інклюзивної освіти в Україні: регіональний аспект». Вона відбулася у Запоріжжі 5 грудня 2019 року. Організаторами проведення конференції виступили Департамент освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації та КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР за підтримки Міністерства освіти і науки України. Учасниками заходу стали 285 науково-педагогічних та педагогічних праців-ники закладів інклюзивної освіти Запорізької області та інших регіонів України (Дніпропетровської, Одеської, Миколаївської, Харківської, Херсонської, Хмельницької областей). У складі учасників конференції була педагогічна спільнота й фахівці інклюзивно-ресурсного центру Кам’янсько-Дніпровської міської об’єднаної територіальної громади.
Урочисте відкриття Конференції та Пленарне засідання відбулося у приміщенні Запорізького академічного театру молоді, де з вітальними словами до учасників Конференції звернулися провідні науковці та практики з інклюзивної освіти України та Запорізького регіону.
В межах Конференції на базі КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР було проведено Освітній марафон «БЕЗ БАР’ЄРІВ». Під час роботи «педагогічної кухні» та проведення інтерактивної лекції, майстер-класів, практикуму, нетворкінгу фахівці-практики з інклюзивної освіти, представили свій інноваційний досвід роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, обговорили питання подальшого розвитку інклюзивної освіти в Україні, впровадження сучасних технологій навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами та професійного розвитку педагогів в умовах реалізації інклюзивного навчання. Ми, як учасниці освітнього марафону, вчительки інклюзивних класів, а саме, я, Лілія Прозорова, і Галина Апілат, а також асистентка вчителя початкових класів Вєра Гуляє взяли активну участь в освітньому марафоні за двома тематичними локаціями: «Таємниці сучасного уроку в інклюзивному класі НУШ» та «Веббінг – інтерактивний метод навчання». Під час майстер-класів ми мали змогу продовжувати підвищувати рівень своєї професійної компетентності. А саме, опановували вміння впроваджувати різноманітні технології НУШ в інклюзивну практику, визначали ефективні моделі взаємодії вчителя та асистента вчителя, під час застосування технології спільного викладання в інклюзивному класі, вчилися застосовувати з дітьми інтерактивний метод «Веббінг». Безперечно, головне вміння учителів – вчитися протягом життя.
Спільними зусиллями освітянська спільнота нашої громади будує Нову українську школу, де освітній процес пристосований до потреб кожної дитини, де жоден учень та учениця не залишається без уваги. Отже, наша спільна мета – створювати позитивний мікроклімат, забезпечувати можливості для здорових людей бережливо ставитися до потенціалу, дарованого їм природою, запобігати здійсненню деструктивних кроків (булінг, наркоманія, алкоголь, тощо) через нерозуміння вартісності свого життя. Тільки разом з батьками і громадськістю ми, вчителі, зможемо підтримувати сучасне покоління на шляху розбудови нашої громади і країни.
Лілія Прозорова, вчителька інклюзивного класу Кам’янсько-Дніпровського НВК